Loteria – sistem gamificat?

Odată cu vara și canicula suntem asaltați an de an de majoritatea brandurilor care speră să obțină vânzări mai bune în sezonul cald cu tot soiul de activități de marketing printre acestea cele mai populare fiind tombolele și loteriile. Producători de bere, sucuri, inghețate și alte produse de sezon se întrec în a introduce tot soiul de coduri prin și pe pachete pe care apoi clienții trebuie să le valideze fie trimițându-le prin SMS, fie introducându-le pe un site dedicat cu promisiunea unei extrageri în care se vor acorda câteva (2-3) premii mari.

Mecanismul de funcționare și obiectivele loteriilor sunt destul de clare pentru toată lumea, întrebarea fiind însă dacă aceste pot fi considerate sisteme gamificate. Răspunsul este da. Iată și argumentele:

1. Obiectivele principale ale loteriilor de sezon este acela de a modifica comportamentul de achiziție al clientului, prin atragerea și convingerea lui să cumpere brandul tău și în cantități mai mari;

2. Se folosește de factori intrinseci, psihologici, pentru a capta atenția publicului. Cum ar fi: surpriza premiilor instant ascunse sub capace, nerăbdarea așteptării extragerii finale care va determina marii câștigători și chiar norocul;

3. Bucuria victoriei în competiție cu alți oameni, determinată evident de situația fericită în care respectiva persoană iese câștigătoare.

 

Atât că, din punct de vedere al bunelor practici în ceea ce privește generarea unui sistem de gamificare de succes, loteriile au destul de multe dezavantaje. Și iată câteva dintre ele:

1. Probabilitatea extrem de mică a câștigului. Norocul în sine este un element foarte util în jocuri, dar atunci când acesta devine elementul crucial al succesului lucrurile pot duce la o scădere masivă a interesului jucătorilor. În orice loterie probabilitatea unui jucător de a câștiga premiul cel mare scade substanțial cu fiecare nou jucător care intră în joc;

2. Determinismul rigid. Într-o astfel de competiție un jucător, în afară de a cumpăra mai multe produse pentru a avea posibilitatea să introducă mai multe coduri în joc, nu mai are nici o altă posibilitate de a influența rezultatul final. Abilitățile și cunoștințele unui jucător nu sunt deloc utilizate într-un asemenea sistem, iar acest lucru duce, la rândul său, la o scădere dramatică a interesului acestora de a participa. Oamenilor le place să câștige, dar le place și mai mult să știe că pot controla sistemul astfel încât să își maximizez șansele de câștig. Un sondaj pe care l-am făcut cu aproximativ doi ani în urmă mi-a arătat că un număr foarte mic din oamenii întrebați (sub 3%) se „deranjau” să introducă codurile respective, restul mulțumindu-se cu ocazionalele premii instant;

3. Lipsa de transparență. În majoritatea cazurilor extragerea câștigătorului se face în opacitate aproape totală, participanții neavând posibilitatea să vadă în ce manieră au fost determinați câștigătorii, ceea ce duce la o încredere scăzută în corectitudinea campaniei.

4. Imposibilitatea de fideliza clienții. În mod evident aceștia sărind de la o tombolă la alta, fără nici un regret.

Tags

About the author